Winter over Europe - Since 2017
Western tapestries have long been a symbol of wealth and power. Whether they are damaged or simply despised, many are now worthless and disappear. Since 2017 I have been saving some of them by re-embroidering them to give them new meaning. Thus embroidered, they now announce to Western elites, blinded by the comfort of their certainties, the inevitable return of violence. Since 2022, canvas prints of images produced using artificial intelligence software have also been sewn onto these tapestries and thus contribute to their diversion.
The example of Ulysses and Circe, 2024: Technically this work is an assemblage which combines an 18th century Belgian tapestry and printed images generated by AI. The material and technological contrast underlines the point of the work: The theme of the tapestry refers to an episode from Ulysses' odyssey. While on a perilous journey to reunite with those they love, Odysseus and his crew meet the sorceress Circe. She, through her magic and her practice of drugs, transforms them into pigs who, far from remembering their families who are waiting for them, only think about consuming what the magician provides them. In Cohen's eyes, this story well sums up the perilous situation we are currently going through: Social networks, fake news, virtual reality, everything conspires to make us lose contact with reality, the people and things around us, profit from frenzied individualism. Digital otherness acts on us like a hard drug that makes us dependent and isolates us by distancing us from the real world we are a part of and with which it is vital that we interact.
Les tapisseries occidentales ont longtemps été un symbole de richesse et de puissance. Qu’elles soient abîmées ou simplement méprisées, beaucoup sont aujourd’hui sans valeur et disparaissent. Depuis 2017 je sauve certaines d’entre elles en les rebrodant pour leur donner un nouveau sens. Ainsi elles annoncent à présent aux élites occidentales, aveuglées par le confort de leurs certitudes, le retour inéluctable de la violence. Depuis 2022 des impressions sur toile d’images produites à l’aide de logiciels d’intelligence artificielle sont également cousues sur ces tapisseries et participent ainsi à leur détournement.
L'exemple de Ulysse et Circe, 2024 : techniquement cette œuvre est un assemblage qui associe une tapisserie belge du 18e siècle et des images imprimées générées par IA. Le contraste matériel et technologique souligne le propos de l'œuvre : le thème de la tapisserie fait référence à un épisode de l'Odyssée d'Ulysse. Alors qu'ils sont dans un voyage périlleux pour rejoindre ceux qu'ils aiment, Ulysse et son équipage rencontrent la magicienne Circé. Celle-ci, par sa magie et sa pratique des drogues, les transforme en cochons qui loin de se souvenir de leurs familles qui les attendent, ne pensent qu'à consommer ce que la magicienne leur fournit. Aux yeux de Cohen, cette histoire résume bien la situation périlleuse que nous traversons actuellement : les réseaux sociaux, les fake news, la réalité virtuelle, tout concourt à nous faire perdre le contact avec la réalité, les gens et les choses qui nous entourent, au profit d'un individualisme forcené. L'alterrealité digitale agit sur nous comme une drogue dure qui nous rend dépendant et nous isole en nous éloignant du monde réel qui nous est pourtant si proche avec lequel il est vital que nous interagissions.